وُیپ چیست؟


صوت بر بستر IP یا همان VoIP روش و گروهی از فناوری‌ها برای ارائه ارتباطات صوتی و جلسات چند رسانه‌ای بر بستر شبکه‌های مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) مانند اینترنت است. کلمه اختصاری VoIP به صورت حروف (V-O-I-P) یا به عنوان یک مخف معمولا به صورت /ˈvɔjp/ ( voyp مانند voice) تلفظ می شود. البته این عبارت در بعضی اوقات به صورت کامل “Voice over IP” یا از طریق مترادف آن یعنی “IP Telephony” نیز خوانده می‌شود.

عبارت‌های کاربردی در ارتباط با فناوری وُیپ

عبارت های دیگری که به طور معمول در ارتباط با فناوری VoIP به کار می‌روند عبارتند از : ارتباطات تلفنی بر بستر IP، ارتباطات تلفنی بر بستر اینترنت، ارتباطات تلفنی بر بستر پهنای باند وسیع و خدمات تلفنی باند وسیع.

مهمترین ویژگی های تلفنی


صف انتظار

یک صف انتظار پیشرفته شرکت شما را از دید تماس گیرندگان یک سازمان بسیار منظرم و بزرگ نمایش می دهد.
فکس سرور

امکان تعریف بینهایت دستگاه فکس مجازی و ارسال و دریافت فکس از طریق محیط وب و درقالب پی دی اف

ضبط مکالمات

امکان ضبط مکالمات برای تماس های ورودی یا خروجی داخلی ها، صف انتظار و تماس های ورودی و خروجی شهری
داخلی

امکان ساخت بینهایت داخلی با تمامی امکانات حرفه ای مورد نیاز یک سازمان، همچون صندوق صوتی، پشت خطی، ضبط مکالمه، و ...

ویدئو کنفرانس

با ویدئو کنفرانس تحت وب و بر پایه cloud جلسات خود را حرفه ای تر برگزار کنید.
مرکز تماس

تنها مرکز تماس رایگان و کدباز با امکانات حرفه ای یک مرکز تماس و گزارش گیری با جزئیات فراوان

نحوه ارسال اطلاعات در بستر ویپ


در بستر VoIP اطلاعات دیجیتال به جای این که از طریق شبکه مدار سوئیچینگ ارسال شود، ابتدا بایستی بسته بندی شده و سپس به عنوان بسته های IP بر بستر شبکه سوئیچ شده بسته‌ای ارسال می گردد. چنین روش ارسالی مستلزم وجود ملاحظات دقیق و حساس درباره مدیریت منابع است که متفاوت از شبکه‌های مالتی پلکسینگ با تسهیم زمانی (TDM) هستند.
ارائه دهندگان اولیه خدمات صوت بر بستر IP یا همان VoIP مدل های کسب و کار و راهکارهای فنی ارائه داده‌اند که ساختار و معماری شبکه تلفنی قانونی را منعکس می‌کرد. نسل دوم ارائه دهندگان این خدمات مانند Skype این شبکه ها را برای کاربران مخصوص خود به صورت محیطی بسته طراحی کردند و مزیت‌هایی چون مکالمه رایگان و آسایش را فراهم آورده‌اند.
برای که کاربران بتوانند به سایر شبکه‌های ارتباطی مانند PSTN دسترسی پیدا نمایند، بایستی مبلغی را پرداخت نمایند. این موضوع آزادی کاربران را برای ترکیب و مطابقت سخت افزار و نرم افزار های شرکت ثالث را محدود کرده است. نسل سوم ارائه دهندگان خدمات VoIP مانند Google Talk مفهوم VoIP انحصاری را پذیرفته اند (این مفهوم خروج از ساختار شبکه های قانونمند است). به طور معمول هنگامی که کاربری مقصد برقراری یک تماس را دارد و این کار ها امکان ارتباطات داخلی میان کاربران بر روی هر دو دامنه بر بستر اینترنت را می دهند.

نحوه ارسال اطلاعات در بستر ویپ


در بستر VoIP اطلاعات دیجیتال به جای این که از طریق شبکه مدار سوئیچینگ ارسال شود، ابتدا بایستی بسته بندی شده و سپس به عنوان بسته های IP بر بستر شبکه سوئیچ شده بسته‌ای ارسال می گردد. چنین روش ارسالی مستلزم وجود ملاحظات دقیق و حساس درباره مدیریت منابع است که متفاوت از شبکه‌های مالتی پلکسینگ با تسهیم زمانی (TDM) هستند.
ارائه دهندگان اولیه خدمات صوت بر بستر IP یا همان VoIP مدل های کسب و کار و راهکارهای فنی ارائه داده‌اند که ساختار و معماری شبکه تلفنی قانونی را منعکس می‌کرد. نسل دوم ارائه دهندگان این خدمات مانند Skype این شبکه ها را برای کاربران مخصوص خود به صورت محیطی بسته طراحی کردند و مزیت‌هایی چون مکالمه رایگان و آسایش را فراهم آورده‌اند.
برای که کاربران بتوانند به سایر شبکه‌های ارتباطی مانند PSTN دسترسی پیدا نمایند، بایستی مبلغی را پرداخت نمایند. این موضوع آزادی کاربران را برای ترکیب و مطابقت سخت افزار و نرم افزار های شرکت ثالث را محدود کرده است. نسل سوم ارائه دهندگان خدمات VoIP مانند Google Talk مفهوم VoIP انحصاری را پذیرفته اند (این مفهوم خروج از ساختار شبکه های قانونمند است). به طور معمول هنگامی که کاربری مقصد برقراری یک تماس را دارد و این کار ها امکان ارتباطات داخلی میان کاربران بر روی هر دو دامنه بر بستر اینترنت را می دهند.

نحوه پیاده‌سازی صوت بر بستر آی پی

صوت بر بستر IP به روش‌های مختلفی با استفاده از پروتکل های اختصاصی و پروتکل های مبتنی بر استاندارد های متن باز پیاده سازی شده است که برخی از نمونه های این پروتکل ها در ذیل آمده است:
  • H.323

  • پروتکل کنترل دروازه رسانه (MGCP)

  • پروتکل شروه جلسه کاری (SIP)

  • H.248 که به عنوان پروتکل دروازه رسانه (Megoco) نیز شناخته می شود.

  • پروتکل انتقال لحظه ای (RTP)

  • پروتکل کنترل انتقال لحظه ای (RTCP)

  • پروتکل انتقال لحظه ای به صورت امن (SRTP)

  • پروتکل توصیف جلسه کاری (SDP)

  • تبادل داخلی استریسک (IAX)

  • توسعه (اکستنشن) های Jingle XMPP

  • پروتکل اسکایپ

  • پروتکل TeamSpeak